fredag 20 december 2013

Kundvärde eller överflödig information?

Vad betyder kundvärde egentligen? Vad betyder det för företaget? för dig? men framför allt för kunden? Har ni samma syn på vad som är värdet?

Detta är en fråga man bör ställa sig flera gånger och gärna också ta upp inom företaget men även med kunderna. Värdet ändras med tiden, kundernas behov ändras och kan inte företaget leverera och utvecklas i samma takt som kunden och att värdet sjunker riskerar man tappa denna kund.



Vad är bra och dåliga värden då som även är och ger en lönsamhet för företaget?
Kort kan man väl säga att en produkt eller tjänst som inte bidrar till varken mervärde för kunden eller lönsamhet för företaget är ett dåligt värde som bör elimineras.

I dagens samhälle så strävar vi att göra allt så effektivt som möjligt till sån liten kostnad som möjligt.
Samma sak gäller att vi vill ge kunderna den bästa upplevelsen till sådan liten kostnad som möjligt.
Speciellt i företag som jobbar med LEAN är detta ett huvudfokus.
LEAN är ett utmärkt arbetssätt anser jag då kunden alltid sätts i fokus.

Men finns det kundvärden som kanske är ett värde enbart för kunden men inte direkt för företaget?
Ett mervärde eller en överflödig information?
Eller är allt som är av värde för kunden också av värde för företaget på långt sikt?

Kommer att tänka på en annons jag hade ut, skulle sälja elektronik prylar.
Tog en fin bild på produkten och dess tillbehör, dock så hamnade inga kablar med på bilden (då jag anser att en massa kablar skulle göra bilden mindre attraktiv).
Första frågan jag fick av en potentiell köpare var "ingår kablar?" ja svarade jag.
För mig var den frågan lite underlig (just då), menar kablarna är ju en förutsättning för att produkten ska fungera. Men visst eftersom dom inte fanns på bilden kan man ju inte utesluta om dom är med eller ej.

Man kan alltså då säga att det jag ansåg skulle dra ned kvaliteten på bilden dvs kablarna, var precis det som skulle gett kunden ett mervärde och ett snabbare beslut i affären. Ett mervärde som i slutänden inte skulle gett mig direkt någon lönsamhet, något som jag såg som en överflödig information.

Ett annat exempel är att om du går på konditorier eller caféer så är de sällan du hittar information om vad de olika godsakerna innehåller, ex ägg, mjöl eller nötter osv. Då det finns allergiker som kanske skulle vilja ha den information innan man beställer. Självklart så frågar man ju då expediten och han eller hon kollar du upp det hela. Men just denna process är tidskrävande och ger inget värde speciellt om det är mycket folk och köer bildas.
Visst hade det varit bättre då med en text vid varje sort som lätt beskriver vad det innehåller, ex symboler för de vanligaste produkter man är allergisk mot.
Har varit på vissa ställen där inte ens priserna varit utsatta, så man måste fråga det också innan man kan välja.

I detta exempel så skulle överflödig information ge kunden ett mervärde och snabbare beslut förmåga om man visste direkt om det innehåller nått man är allergisk mot samt priserna.

Skulle då denna typ av mervärde ge företaget något eller är det bara ett över arbete?
Vid en första tanke så kanske svaret är  nej.
Men tänk så här, om kunden får rätt information, blir rätt bemött, känner sig omhändertagen och satt i fokus av företaget, så mest troligt så kommer denna kund handla igen eller använda era tjänster igen.
Det leder till lönsamhet för företaget.
Ett mervärde behöver inte ge avkastning direkt utan man måste även se det på långt sikt.

Så länge du kan ge kunden något som den behöver vid rätt tillfälle så är det ett bra mervärde.

Kom ihåg att det är företaget som finns för kunden och inte kunden som finns för företaget.

2 kommentarer:

  1. Hej mina damer och herrar, behöver du ekonomiskt stöd? Jag heter Susan Benson. Jag är långivare och även finansiell konsult.

    Behöver du ett företagslån, ett personligt lån, ett hypotekslån eller ett lån för att slutföra ditt projekt? Om ditt svar är ja, kommer jag att rekommendera dig att kontakta mitt företag. Vi tillhandahåller alla typer av låntjänster inklusive lång- och kortfristiga lån. För mer info, skriv till oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller meddela mig direkt på WhatsApp via: +447903159998 och få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansiellt tjänsteföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att uppfylla alla dina ambitioner. Vi är specialiserade på att tillhandahålla strukturerade finansiella lösningar till individer och företag på det mest effektiva och snabbaste sättet.

    Här är några skäl till varför du bör kontakta oss för ett lån;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännande.
    * Flexibel ränta - Prisvärd ränta på 3%.
    * Höga godkännandesatser - Du har 99,9% chans att få lånet
    * Flexibel återbetalning - Du ska välja återbetalningsdatum, antingen veckovis, månadsvis eller årligen under 1-30 år.
    * Enkel onlineapplikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Tappa inte bort en möjlighet på grund av brist på ekonomi. Kontakta mitt företag nu, vi kan hjälpa dig med ett lån eftersom vi har hjälpt många individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din låneförfrågan via
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
    WhatsApp / Telegram: +447903159998

    Förmedlare / konsulter / mäklare är välkomna att ta med sina kunder och är 100% skyddade. I fullständigt förtroende kommer vi att arbeta tillsammans till förmån för alla inblandade parter.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlångivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig en lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera