onsdag 13 november 2013

Tid och lärorikt tänkande

Senaste veckan har man varit mycket upptagen och pga. detta så har bloggen blivit lidande.
Har bland annat varit på en begravning, och det är just såna saker som får en att tänka till lite extra.
Hur lite tid vi människor har, vad har man uppnått hittills i livet.

 

Tid = Resurs


Tid, vad är tid, för många eller de flesta är tid något som handlar om minuter, timmar och dagar osv, och det är just vad tid är också, något som hela tiden går och går.
Tid är också det förflutna, nuet och framtiden, vi kan se tillbaka på vårt förflutna och minnas, vi kan planera och hoppas inför framtiden men det är i nuet vi lever.

Nuet, det är just nuet som är så viktigt att fokusera på, för det är här vi använder/slösar vår tid.
För tid är en resurs, utrycket tid är pengar känner nog alla till, och det stämmer väl men jag anser att tid är så mycket mera, den är en resurs som vi har att fördela till vårt dagliga liv.
Man prioriterar arbete, familj, vänner, intressen etc. allt tar och kräver tid.
Precis som alla resurser så är den begränsad, alla har nog känt ibland att dygnet har för få timmar, att vi hinner inte med helt enkelt.
Då måste man lära sig prioritera, göra ett mentalt schema över hur man vill fördela sin tid och till vad.

Och just vid tillfällen som begravningar så tänker man ofta på hur lite tid vi egentligen har, och hur vi slösar tid på saker som är bortkastat.
Varför gjorde man si och så istället för så, detta tänkande är mänskligt och får oss att gå framåt och sträva efter förbättringar i vårt liv.
Men ibland så kan man fastna i det stadiet att man ältar det förflutna istället för leva nuet.

Tid är dyrbart så ångra aldrig de du har gjort eller borde ha gjort.
Har du drömmar se till att göra dom verkliga istället för att bara vara just drömmar.
Man lever bara engång och det är nu.
Gör det du vill göra, bli den du vill bli, lev här och nu för imorgon kan det vara för sent.

Att tid är en stor del av oss människor är en självklarhet, vi får den gratis och det är vår uppgift att göra det bästa av den tid vi får.

Ställ dig följande frågor och fundera på ditt svar:
Vad använder jag min tid till?
Vad vill jag använda min tid till?


Nu har min vecka inte bara varit tråkiga händelser utan även en del lärorikt bl.a. så läste jag en artikel om en föreläsningen, i Umeå på Umeågalan, av Bruce Dickinson.
Eftersom jag är ett stort fan av Iron Maiden och Bruce så var detta väldigt intressant läsning.
Vad många inte kanske vet är att han är förutom som känd front sångare i Iron Maiden även är pilot, fäktare, affärsman, entreprenör.


Av vad man fick läsa sig till i artikeln så sa han en viktig sak som fastnade hos mig i alla fall.
Och det är att "se till att ha fans" kort kan man säga att se inte dina kunder som enbart kunder utan något mer. Dom är inte till för dig utan det är du som är till för dom.
Han gav exempel som apple och Steve Jobs, han skapade fans, när han gick bort så har många trogna kunder gått över till andra varumärken eftersom apple har svårt att hålla samma innovation och kundfokus som Steve Jobs hade.
Bruce nämnde också att " ge gärna bort musiken men se till att sälja dem en öl" vilket leder in på hans och bandets satsning på Iron Maiden ölet trooper.
Och även detta har ju att göra med på hur man ser sina kunder, att få dom till sina fans.
Göra det bästa för kunden och att inse att du ska finnas för dom och inte tvärt om.

 Sedan har jag under veckan som gått även läst en bok av Christer Hermansson - det är jag som är chefen - om det subjektiva chefskapet.
Tänker inte gå in så mycket just här och nu om vad boken handlar om men jag anser att man bör läsa den och försöka sträva efter att bli en subjektiv chef.
Många gånger har man mött chefer som inte kan handskas med sina anställda.

Tänkte citera ur boken om det subjektiva chefskapets manifest:
  1. Den subjektiva chefen är alltid personlig och behandlar medarbetarna med respekt.
  2. Den subjektiva chefen anser att medarbetarna är smarta, snabba och snygga.
  3. I det subjektiva chefskapet är humorn och skrattet väsentligt. Inga sånger eller vitsar är för usla för att framföras offentligt om de förmår att höja stämningen. Uppmuntrande anaforer som till exempel Avanti Avanti! är uppbyggliga för medarbetarna.
  4. Den subjektiva chefen gillar och utövar makt på samma kärleksfulla sätt som han behandlar sin mamma.
  5. Det subjektiva chefskapet är ett beteende; det består av konkreta handlingar i det vardagliga arbetet.
  6. Den subjektiva chefen har inget standardiserat förhållningsätt utan improviserar och prövar sig fram.
  7. Det subjektiva chefskapet är att med den givna ramen göra det oväntade; det som inte står i managermentböckerna.
  8. Den subjektiva chefen uttrycker sig på betald arbetstid genom att utöva ett subjektivt chefskap.
  9. Den subjektiva chefen vågar bjuda på sig själv och är inte rädd för att göra bort sig.
  10. Det subjektiva chefskapet uppstår ofta ur frågan; Varför inte tvärtom?
  11. Det subjektiva chefskapet uttrycker ditt varumärke. Genom att vara personlig berättar du vem du är och vem du vill vara.
  12. Det subjektiva chefskapet är inte något självändamål. Men det är en aktiv attityd.
  13. Det svåraste med det subjektiva chefskapet är att du måste bedriva det själv. Ingen annan kan göra det åt dig.

För att förstå innebörden av detta så rekommenderar jag att läsa boken.
Står enormt mycket intressant om hur en bra chef ska bete sig.

Och kom nu ihåg, använd din tid väl och bli den du vill bli och vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar