söndag 27 oktober 2013

Välkommen

Välkommen till en blogg ägnad åt företagande, ekonomi och personlig utveckling.

Hur startar och driver man ett företag? utvecklar företaget, tar fram nya mål?
Vad är budget? hur fungerar ekonomin i ett företag?
Ledarskapets förmåga att motivera och utveckla medarbetarna.
Vad menas med personlig utveckling?

Allt detta kommer vi inom kort gå igenom bit för bit och se hur allt hänger ihop både inom arbetslivet och privat.


Kunskap är en viktig del i livet och framför allt i arbetslivet, du behöver det i allt du gör och du får kunskap av allt du gör och tar dig an.
Med ett öppet sinne och en vilja att lära sig så kan många dörrar öppnas.
Något som är viktigt att komma ihåg är att "fråga" det man inte vet kan man lära sig, bara man frågar, tar reda på. Sen det viktigaste våga göra fel och att börja om.

Det är aldrig fel att börja lära sig saker, och det finns inga fel man kan lära sig på.
Med denna blogg tänker jag dela med mig av den kunskap jag lärt mig och har.

Vem är jag?
 
Jag heter Mikael Molander och är en snart 31 årig man boendes i Nordmaling, en kommun ca fem mil söder om Umeå i Västerbottens län.
Gift med en underbar fru och har två pojkar 4 ½ år och en 3 månaders.
 
Har sen tidig ålder alltid varit intresserad av företagande och ekonomi.
Var delaktig under högstadiet i att driva en skolkiosk vilket var otroligt spännande och lärorikt.
Dock i denna ålder precis som så många elever har, står man inför ett svårt val, vad vill man bli? vad vill man arbeta med? Mitt val efter nian blev inom bygg och med inriktning mot måleri.
Inte direkt den linje som förespråkar ekonomi och företagande men ändå har jag aldrig ångrat valet.
Det är en lärdom som jag ändå tar med mig och har stor nytta av privat.
Dock så valde man kurser inom företagande under gymnasiet så intresset fanns där.
 
Efter skoltiden så kommer nästa val, börja arbeta eller studera vidare, mitt val blev att arbeta.
Kom in på den lokala trä industrin och där blev man fast till och med en konkurs 2011, i nära tio år.
Det gav mig en annan sorts kunskap och erfarenhet vilket jag inte ångrar en sekund.
 
Efter konkursen så började jag ägna mig mer tid åt företagande, och man kan säga att i nästan tre år har man själv studerat företagande, ekonomi, och ledarskap samtidigt som man även arbetat på en annan industri.
 
Ser man tillbaka på sitt liv och de val man gjort, skulle saker och ting blivit annorlunda om man valt en annan inriktning på gymnasiet? eller fortsatt att studera?
Ja kanske, jag kanske skulle haft en annan sorts kunskap men skulle jag haft lika mycket livserfarenhet? skulle jag varit gift och ha två barn? och skulle livet tagit en annan väg eller skulle jag hamnat just här där jag är idag ändå?
Dessa frågor är och kommer alltid vara obesvarade, men en sak är säker båda vägar skulle gett mig kunskap och erfarenhet.
 
Jag ångrar inte de val jag gjort, de har gett mig en kunskap inom industrin, ett arbeta jag vill och kommer jobba inom framöver också.
Jag har själv lärt mig företagande, ekonomi och ledarskap och mitt mål är att kombinera dessa kunskaper i mitt framtida företagande.
Att få dela med sig av den kunskap jag lärt mig ser jag som en självklarhet och jag hoppas fler vågar ta chansen att lära sig, våga pröva något nytt.
 
Kom ihåg, ångra aldrig de val du gör, lär av dom istället, ta tillvara på kunskapen.
Se fram emot nya utmaningar och lärdomar.
Våga utvecklas.
Man kan få mycket gratis kunskap av skolan, men det är i livet man lär sig.
Och med lite jävlar anamma och en stark vilja, hårt arbete samt att våga ta för sig så kan man lära sig och bli det du vill.
Se inte hindren utan se möjligheterna.
Låt ingen trycka ned dig och säga att du inte kan eller värdig, tro på dig själv!
Det är personlig utveckling, det är en ny början!
 
 
Jag hoppas ni vill följa min resa och ta del av den kunskap jag har och kommer ge er i denna blogg.
Bloggen är uppdelat i sidor där du lätt kan nå just det du söker.
 
Under starta eget så kommer jag skriva hur man startar eget på ett enkelt och lättläst sätt.
Ta upp allt som rör företagande, en skola helt enkelt.
Information för både nybörjare men även för de som redan driver företag.
 
Företagsutveckling säger sig ganska självklart vad det avsnittet handlar om.
Du som driver företag och vill förändra och utveckla. Förnyelse är positivt och för att företag ska överleva i dagens konkurens krävs ständig utveckling.
 
Sidan Ekonomi kommer täcka allt som rör företagsekonomin.
Allt från budget, löner, investeringar till ekonomistyrning.
På ett förståeligt sätt dels för de som startar eget, men även mer invecklat och i samröre med företagsutvecklingen.
 
Ledarskap och personlig utveckling är mer riktad till dig som person, du som vill utveckla ditt ledarskap eller dig själv rent allmänt.
Att bortse från jantelagen och istället se sin egen potential och möjlighet att utvecklas, bli vad du vill.
 
Än engång vill jag hälsa er varmt välkomna till denna blogg och att ni ska följa, lära men även också dela med er till andra.
 
Med vänliga hälsningar
Mikael Molander
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar